Uploads2Fcard2Fimage2F5185412Fd49380E2 B7Bf 4F81 9Ce4 D4Bdb9E81392 Jpg2F950X534  Filters3Aquality289029

«Brand Consistency» – Knekkebrød og LEGO klosser

Noen merker er så kjente at vi trenger bare å se logoen eller fargene i den så vet vi hvilket merke det er snakk om.

Mastercard kutter ut navnet sitt på sine kredittkort og har bare sin logo og sine to fargede sirkler igjen. Grunnen er at 80% kjenner igjen produktet uten noen tekst i logoen.

Hvorfor er det slik?

Svaret er: «Brand Consistency».

Resultatet er en merkesvare med stor spredning over lang tid, der grunnkonseptet videreføres i generasjon etter generasjon.

Gamle merkevarer du kjenner igjen

En del selskaper har holdt på så lenge at generasjoner har utviklet et livstids forhold til deres produkter. Her følger noen velkjente merker og deres start år. Du har kanskje vært kunde hos disse:

Barclays, 1690, UK Bank

Kan noe så britisk og så gammelt oppfattes som innovativt? Litt fun-facts om Barclays hjelper oss å fjerne fordommene:

  • Første britiske bank til å utnevne en kvinnelig bank direktør
  • Første bank i UK til å starte med Kredittkort
  • Første Mini-bank i verden i 1969

Gammel og Innovativ…!

Barclays

Twinings of London, 1706

Tehuset har overlevd på grunn av sin kvalitet. I 1837 ga Dronning Victoria selskapet en «Royal Warrant» på Te.

Twinings

Noen har knekt koden og overlevd revolusjoner, økonomiske nedgangstider, verdenskriger og andre omveltninger, samtidig som de har levert kvalitet og dekket kundenes behov.

Å bevare sitt rykte i flere hundre år, kan ikke bety annet enn hardt arbeid og en usvikelig dedikasjon til faget.

Fellesnevneren er «Brand Consistency»

Så var det Knekkebrød og LEGO klosser

I 1919 ble Wasabröd grundlagt i svenske Skellefteå av bakeren Karl Edvard Lundström.

Karl Lundstrøm

Lundström var en innovativ kar og i 1933 lyktes han å lage knekkebrød automatisk. Resultatet ble produktet Wasa Husman. Knekkebrødet Husman ble en suksess i hele Sverige.

Oppskriften er uforandret i langt over 80 år. Snakk om vellykket oppskrift! I det samme tiåret ble selskapet kongelig hoffleverandør.

Oppskriften er uforandret i langt over 80 år. - Brand Consistency

Jeg har personlig et lidenskapelig og nostalgisk forhold til Wasa Husman.

Når min far ringte hjem fra jobben på 70-tallet, kunne jeg stolt erklære at «Mamma har kjøpt Wasa Husman!». Jeg hadde lært å lese på alt som var rundt meg av tekst og jeg lærte tidlig å stave til «Husman».

Jeg må ha knekkebrød hver dag, og jeg hadde med glede ofret alt brød i verden, hvis jeg kunne beholde mitt favoritt knekkebrød!

Knekkebrød får meg å tenke på barndommen, ja det smaker barndom av hver tygge.

Her har merkevaren flyttet inn i mitt liv og blitt der i nesten 50 år.

Hvert år er 19 februar Knekkebrødets dag i Sverige. Så dagen er en fin dag å lansere en blogg artikkel om blant annet knekkebrød!

Wasa Husman 260
Wasa Husman er et godt eksempel på at kvalitet fungerer.

LEGO - klosser

LEGO står egentlig for de danske ordene Leg Godt (Play well).

Boken LEGO—brick by brick, forteller om den fascinerende historien rundt LEGO og de velkjente byggeklossene. Hvis du liker LEGO kan jeg sterkt anbefale å lese boken. LEGO startet egentlig med å produsere leketøy i tre, men skaffet etter hvert utstyr for å lage de byggeklosser vi kjenner så godt.

Original Patent For The Lego Brick By Ole Kirk Christiansen

LEGO klossene ble patentert i 1949, og har fått en enorm spredning i løpet av de snart 70 årene produktet har eksistert. Der betyr at de fleste har et forhold til LEGO, enten de brukte det selv i barndommen, eller som foreldre, som skaffet de fargerike klossene til sine barn. I de senere år har jeg truffet mange voksne LEGO fantaster.

Legokidaugust2014
LEGO fortsetter å imponere

Brand Consistency—det er utrolig at et leketøysystem har eksistert så pass lenge, mens teknologien har eksplodert i det samme tidsrommet. Klossen er enkel i sin oppbygging som enkeltelement, men kan kombineres i svært høye kombinasjonstall.

En fun-fact side om LEGO, forteller at bare seks klosser med åtte knopper hver, kan kombineres og plasseres på 915 millioner måter!

Når det gjelder spredningen av produktet LEGO er tallene imponerende, det er nok LEGO klosser til å nå fra jorden til månen 10 ganger hvis man stabler de oppe på hverandre.

Lego Spare Parts Brick 2X4 Red

I 2000 ble LEGO valgt til det 20 århundres leke, av British Association of Toy Retailers.

LEGO er et produkt som berører følelsene, kanskje fordi det er klare assosiasjoner til barndommen. Det kan forklare hvorfor mange voksne samler på og fortsatt bygger med LEGO klosser.

Det er nok LEGO klosser til å nå fra jorden til månen 10 ganger hvis man stabler de oppe på hverandre

Konklusjon er klar:

Selskaper som klarer å ha kontinuitet i sine produkter ser ut for å klare seg godt.

De skaper et forhold til sine produkter i menneskers liv, et forhold som inngir trygghet og gode følelser.

De har klart å skape produktene sine med menneskers behov og ønsker i tankene.

De har forstått sine kunder, ikke bare i kort tid, men det har vært en godt etablert strategi i mange ti år, eller for den saks skyld, i mange hundre år!

Kvalitet går aldri av moten!